skip to Main Content

Fra forlag til fusjon

Nils Jacob Førli (51) er den nye daglige lederen for Mail4You og Artisti Campaign, etter fusjonen mellom selskapene. Han har markedsføringsbakgrunn, og over tyve års erfaring fra forlagsbransjen, blant annet som markedsdirektør i Egmont og Bonnier.

– Jeg har hatt et prosjektansvar for sammenslåingen i fjor, og er formelt blitt daglig leder fra januar i år. Men det er Chris Hansen og Per Magne Grøsle som i praksis styrer skutene i henholdsvis Mail4You og Artisti Campaign. De har ansvaret for den daglige produksjonen på Harestua og Grimstad, forteller Nils Jacob.

Fra Gudbrandsdalen til Grimstad

– Den store jobben gjorde vi sommeren 2020, da vi flyttet all grafisk produksjon fra Artisti Campaign i Grimstad opp til Harestua, med den følge at omsetningen ble doblet der. Så flyttet vi alt av logistikk tjenester fra Vågå til Grimstad. Alt av lager, varer, utsendelse og kundeservice befinner seg nå i Grimstad, fortsetter han.

– Vi hadde litt hell i uhell da koronaen kom og markedet lå nede. Det gjorde at vi fikk flyttet produksjonen med alt det innebar av tunge maskiner for å få det til, raskt og smertefritt uten at kundene våre merket det.

Nils Jacobs rolle er å følge opp det administrative og kundene:

– Jeg skal sørge for at synergiene vi ønsket gjennom fusjonen mellom Mail4You og Artisti Campaign blir gjennomført.

Headhuntet fra den andre siden av bordet

Han har hjemmekontor, men er både på Harestua og i Grimstad innimellom. Nils Jacob har tidligere vært kunde av Artisti-gruppen over lengre tid og kjenner virksomheten og tjenestene som leveres godt. Jeg har den største respekt for jobben som gjøres i Artisti. Det var derfor heller ikke vanskelig å takke ja til en rolle i gruppen når jeg var ledig på arbeidsmarkedet, etter at Bonnier la ned sin virksomhet i Norge.

Trives med folk og flat struktur

– Hvilke egenskaper har du, som kommer godt med i denne stillingen?

– Jeg er nysgjerrig, både på å lære nye ting og på mennesker og produksjon. Og jeg er glad i å jobbe med folk. Det er ganske flat struktur her, og det liker jeg veldig godt. Jeg trives med å jobbe med alt fra strategi til praktisk kundeoppfølging. Samtidig tenker jeg at jeg har en fordel ved å komme fra den andre siden av bordet. Jeg vet litt om hva kundesiden er ute etter. Og det er gøy å lære noe nytt, som å sette meg inn i produksjonstekniske ting, alle faguttrykkene i det grafiske, generelt alt som jeg ikke kan fra før. Og jeg føler meg overhodet ikke utlært på hverken maskiner eller produksjon ennå.

Hva skal barnet hete?

Nils Jacob forteller videre at sammenslåingen så langt har gått sømløst og fint.

– Planen er at Mail4You skal integreres i Artisti-gruppen, benytte samme eksisterende administrasjon, systemer og leverandører hvor det gir mening. I dag er Artisti Campaign og Mail4You eiet av et holding selskap, men den store nyheten er at selskapene vil bli til ett selskap i løpet av høsten. Det sammenslåtte selskapet skal få et nytt navn som et ledd i denne prosessen. Navnet er ennå ikke bestemt, men det skal starte med Artisti, da dette er en god merkevare i bransjen. Vi ønsker å finne et navn som reflekterer virksomheten både på Harestua og i Grimstad. Men jeg vil gjerne få understreke at både navneendringen og fusjonen ikke får noen praktiske konsekvenser hverken for kundene eller de ansatte.

Leder Liverpoolturer

Nils Jacob bor på Ekeberg i Oslo, med samboer og en sønn på 18 år.

– Og når du ikke pønsker ut strategier eller drømmer om den forestående dåpen, hva bedriver du på fritiden din?

– Jeg har en hobby! Jeg er Liverpool supporter, og sitter i styret i supporterklubben, noe som innebærer at jeg er reiseleder på fotballturer til Liverpool. Det har jo vært stille på reisefronten lenge men nå gleder jeg meg til å reise til Liverpool igjen. På hjemmekampen mot Brighton 30. oktober er planen at jeg skal være tilbake. Det blir stort å sitte på Anfield igjen, avslutter Nils Jacob.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back To Top