skip to Main Content

En bransje med store endringer

De siste årene har mye endret seg, ikke minst i bedrifter og reklamebyråer som jobber med direkte markedsføring. En av dem som vet hvordan det var tidligere, og hvordan ting fungerer nå, er Oscar Fleischer, som de siste tjue årene har jobbet innenfor transaksjon og DM produksjon.

  • Det er vel riktig å si at jeg alltid har jobbet i bransjen, men det går et skille rundt år 2000. Tidligere var jeg på kundesiden, før jeg begynte å jobbe i en bedrift med hovedfokus på produksjon av DM, og har i de siste fire årene jobbet som selger/kundekontakt hos Mail4You.

Vi programmerer med variabel data, digitalprint, ferdiggjøring, konvoluttering, plastpakking og postlegging av store og små volum.

Endringene innenfor bransjen har vært ganske betydelig. Oscar påpeker at det er veldig store forskjeller på hvordan ting gjennomføres nå, og hvordan det var tidligere.

  • Det er veldig forskjellig fra hvordan det var rundt 2000 års skifte og nå, det kan jeg si. Da mottok kunden korrekturer på papir og alt som var av materiell var fortrykket som skulle til print. Man sendte korrekturer til kunder på papir, og skulle man så gjøre endringer så måtte man trykke opp alt ferdigprodusert materiell på nytt. Det var en prosess som kunne bli kostbar og påvirke kunde og leverandør tids- og produksjonsmessig.

Positiv utvikling

Samtidig mener Oscar at utviklingen kun har vært positiv, og på spørsmålet om det er noe han savner fra tidligere, som han gjerne skulle hatt med i arbeidshverdagen i dag, svarer han:

  • Egentlig ingenting. Hverdagen har blitt mye enklere når man kan benytte seg av digital print. Du forenkler hverdagen hos både kunde og leverandør. Kunden leser fremdeles korrektur, men trenger ikke å bekymre seg for å måtte trykke opp noe materiell. Utviklingen har gått i en positiv og riktig retning. Printen har modernisert seg slik at den på mange måter er en konkurrent/supplement til de digitale kanalene, som gjør at man som kunde har et mangfold av valgmuligheter.

Og derfor har han fortsatt tro på at den papirrelaterte kommunikasjonen er den som gir best resultat.

  • Det er selvfølgelig et kostnadsspørsmål, og mange har regnet på lønnsomheten av det. Det er en kanal som er dyrere enn de digitale, men som igjen gir større oppmerksomhet. Det er definitivt mye mindre personifisert kommunikasjon som havner i postkassen i dag. Men så er det nok fremdeles forskjell mellom generasjoner. De som foretrekker å få ting levert i postkassen og de som foretrekker en digital versjon levert i den digitale postkassen.

Felleskapet vil bli savnet

Oscar skryter av Mail4you hvor han har veldig mange hyggelige og dyktige kollegaer med en enorm stå på vilje og en høy arbeidsmoral. Det er hektiske dager i produksjonen, men det er en morsom og trivelig arbeidsplass å dra til.

  • Nå har jeg passert 66 år så det er under ett år igjen til jeg kanskje går av med pensjon. Det vil bli en stor overgang når det eventuelt skjer. Jeg føler at jeg har fått veldig mye igjen for å jobbe her når jeg fikk muligheten til det, og kan si at årene i Mail4You har vært noen av de fineste arbeidsårene jeg har hatt.  Chris er ikke klar over det selv, men han er en av de beste selgere i bransjen. Han er en unik relasjonsbygger, og en av grunnene til at jeg ville jobbe her. Jeg har vært en del av et felleskap som jeg virkelig kommer til å savne den dagen jeg slutter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back To Top